فرزکاری قطعه چیست

تجهیزات فرزکاری و انواع ابزارهای فرزکاری برای تولید قطعات مختلف صنعتی کاربرد دارند. قطعات نهایی یا ممکن است به شکل مجزا کار و وظیفه خاصی را به انجام برسانند و یا مورد نیاز برای یک قطعه یا دستگاه بزرگتر و پیچیده تر خواهند بود. بسیاری از این قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی هستند. سایر محصولات نیز در صنایع دیگر نظیر پتروشیمی، هوا و فضا و … مورد استفاده قرار می گیرند.

اما اجازه بدهید به شما بگوییم که فرزکاری چیست. ابن فرایند که با نام براده برداری هم شناخته می شود، عبارت است از حرکت یک ابزار چند لبه به شکل دایره ای و انجام عمل براده برداری از روی قطعه کار. ابزار مذکور بر روی میز ماشین بسته می شود و عمل براده برداری را با چرخش دورانی خود که مانند سوراخ کاری است، انجام می دهد.

انواع ابزار فرزکاری

حال که یک تعریف ساده از فرایند فرزکاری قطعه را توضیح دادیم، خوب است بدانید که ابزارهای مورد نیاز برای این کار کدام اند و چه کاربردی دارند.

کولت ابزار گیر

این وسیله برای نگه داشتن قطعه به کار می رود تا در حین انجام عملیات فرزکاری، ثابت مانده و حرکت نکند.

مهره کلت

ابن مهره بر سر کلت ابزار گیر واقع می شود. وظیفه مهره کلت، محکم کردن فشنگی داخل کلت است تا بتواند قطعه را به صورت ثابت نگه دارد.

فرز کف تراش

تیغه ای است که از آن برای فرزکاری سطح رویی قطعه استفاده می شود.

فرز شیار تراش

این تیغه برای فرزکاری سطوحی به کار می رود که دو لبه هستند.

فرز انگشتی یا اندمیل

در فرزکاری قطعه فرز انگشتی از مهم ترین ابزارها به شمار می رود. به خصوص زمانی که نیاز است تا مقداری زیادی از موار برش داده شود. ساختار این ابزار به صورتی است که از تیغه های تیزی در لبه های خود برخوردار است و می تواند مقدار زیادی از قطعه مورد نظر را به راحتی برش دهد. به لبه های برش موجود در اطراف این ابزار، شیار گفته می شود. انواع فرز انگشتی ها با توجه به شیارهای آن مشخص می شوند. تعداد این شیارها به ۸ عدد هم می رسد اما رایج ترین آن ها دو، سه و چهار شیار دارند. تیغه های فرز انگشتی نیز دارای انواع متفاوتی هستند. فرزکاری قطعه با هر کدام از این قطعه ها نیاز به آشنایی با عملکرد آن ها دارد. این تیغه ها عبارت اند از:

  • تیغه لبه گرد یا بول نوز
  • تیغه سرگرد یا بالنوز
  • تیغه هفت یا پخ لبه
  • تیغه ضخیم کاری یا سر تخت خشن کاری

تیغه فرزکاری عمودی

این تیغه فرزکاری قطعه در راستای محور z را به عهده دارد. اساس کار این تیغه یه گونه ای است که برای انجام کار خود نیاز به تیغه های انگشتی یا اندمیل در مرکز دارد.

قیمت فرزکاری قطعات صنعتی

جهت استعلام قیمت قطعات فرزکاری با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *